cardio of krachttraining bij het afvallen?

Gedurende het fitnessen kom je vaak personen tegen die niets anders doen dan fietsen, lopen of roeien. Enkel en alleen cardio (wat staat voor cardiovasculaire oefeningen) worden door deze personen uitgeoefend. Om de een of andere reden negeren ze de krachttoestellen.  En dat … dat is een grove vergissing. Blijkbaar weten dergelijke personen niet dat krachttraining een doorslaggevende factor is betreffende het afvallen. Het verschil tussen falen en succes zit hem niet in de hoeveelheid spiermassa dat men bezit. Deze uitspraak is misschien wat overdreven, maar het nut van voldoende spiermassa mag men zeker niet gaan minimaliseren.

Spiermassa en afvallen

Spiermassa verbrandt calorieën. 24 uur op 24, 7 dagen op 7, heeft spierweefsel energie nodig. Gedurende het afvallen is het dus noodzakelijk om spieren te kweken aan de hand van krachttraining. 4 kilogram spieren vraagt per dag ongeveer 100 calorieën. Per jaar is dat 5 kilogram puur lichaamsvet. U begrijpt het ondertussen wel: hoe meer spiermassa een persoon bezit, hoe meer calorieën deze persoon verbrandt gedurende rust.

Cardio en afvallen

Cardiovasculaire oefeningen zullen geen spieren kweken Deze soort van training is bedoeld om op korte termijn veel calorieën te verbranden. Op korte termijn is dit een van de meest efficiënte manieren om vet te verbranden. Echter, niet te overmoedig sporten. Het kan best zijn dat een klein deel van de spieren wordt verbrand gedurende het uitoefenen van cardio. En zoals we reeds hebben gezien: minder spiermassa zal een tragere stofwisseling tot gevolg hebben. Hardlopen is de ideale cardiosport. Per uur is het mogelijk om maar liefst 600 calorieën te verbranden.

Cardio of krachttraining?

Waarom een keuze maken als het beide kan. Het verhogen van de spiermassa zal helpen voor op lange termijn af te vallen. Cardio is ideaal voor op korte termijn kilootjes kwijt te spelen. Doe beide en het proces betreffende afslanken zal veel rapper en beter gaan. Spieren kweken om een hogere stofwisseling te hebben en zo dagelijks wat meer calorieën te verbranden en cardio om dat vetlaagje weg te werken. Na het uitoefenen van voldoende cardio zullen de spieren dan ook zichtbaar worden, wat wederom een extra motivatie moet zijn.

Comments are closed.