cardio voor beginners

Het uitoefenen van cardiovasculaire activiteiten heeft een positieve invloed op het hart. Daarnaast is het natuurlijk ook de manier om af te slanken.

 

Hoe te beginnen?

1.

Kies een activiteit waarvan je geniet. Zo is de kans groter dat je daadwerkelijk ook die activiteit zult uitvoeren. Sporten tegen je zin is nutteloos, daar je het niet lang zult volhouden. Wandelen is goed om te beginnen, omdat het geen speciale apparatuur vereist. Ook is het zo dat iedereen deze sport kan uitoefenen. Echter, de mogelijkheden zijn eindeloos qua cardiovasculaire sporten: lopen, fietsen, joggen, klimmen, wandelen in de bergen, roeien, …

2.

Ongeveer 3 dagen per week moet de activiteit worden uitgevoerd. Laat tussen de trainingen wel telkens een rustdag.

3.
Beginnen met 5 à 10 minuten opwarmen. Op deze manier zal hartslag geleidelijk aan stijgen.

4.
Cardiovasculaire trainingsessies elke keer eindigen met een ‘cool down’ periode. Gewoon op een zeer zacht tempo eindigen. Rek ook de spieren die intensief werden gebruikt. Op deze manier relaxeer je de spieren en maak je ze flexibel.

 

5.
Iedere week moet je proberen om je grenzen te verleggen. Na verloop van tijd moet je in staat zijn om een cardiovasculaire training van 45 à 60 minuten af te werken. Indien je deze tijdspanne hebt bereikt kun je andere factoren beïnvloeden: afgelegde afstand, intensiteit; …

Tips bij het uitoefenen van cardiovasculaire sporten:

 

 

1.       Zorg voor deftig materieel. Lopen met laarzen is uiteraard geen optie. Onthoud wel steeds dat sporten helemaal niet duur hoeft te zijn.

2.       Begin langzaam. Overdaad leidt tot ellende en blessures.

3.       Probeer nieuwe activiteiten. Telkens dezelfde cardiovasculaire sporten uitoefenen kan leiden tot plateaus, verveling en verwondingen.

4.        Wees klaar voor de oefening door de te letten op je voeding – je lichaam voldoende energiestoffen leveren. Ook water speelt een belangrijke rol.

5.       Als je pijn hebt of moe bent, neem dan een pauze. Je lichaam kan die rustperiode dan best gebruiken.

Variatie zal je lichaam en geest uitdagen. Het is dan ook nuttig om af en toe eens af te wisselen van trainingen. Wees onvoorspelbaar voor je lichaam. Probeer 3 maal per week een cardiovasculaire training van ongeveer 45 minuten uit te voeren.

Comments are closed.