beginnen sporten – tips en informatie

Lichaamsbeweging is essentieel bij het afslanken. Wil jij ook beginnen met sporten uit te oefenen, maar weet je niet precies hoe te beginnen? Hier helpen we u alvast op weg met volgende tips:

Afwisseling
Variatie in het sportschema aanbrengen is zeker een goed idee. Dit omwille van 2 redenen. Enerzijds is afwisseling leuk. De verveling komt niet zo gauw aanzetten en de motivatie blijft dus hoog. Anderzijds is het mogelijk dat bij het uitoefenen van steeds dezelfde sport een soort van adaptatie optreedt. Hit lichaam past zich aan en voert de oefening efficiënter uit. Uiteraard wordt er dan minder energie vebruikt, daar het lichaam zich heeft leren specialiseren.

Sporten met een vriend of vriendin
Alleen is maar alleen. Indien het mogelijk is, dan is het zeker een goede zaak om met een ander persoon te gaan sporten. Het is aangenaam, de tijd vliegt voorbij en het is nog eens een sociaal gebeuren ook. Het is ook handig om kennis te delen en elkaars doelstellingen – ideeën en meer te delen met elkaar.

Spieren kweken
Je dient niet alleen te sporten om vet en calorieën te verbranden. Je moet ook nog eens spieren kweken, aan de kand van krachttraining natuurlijk. Hoe meer spieren een lichaam bezit, hoe meer calorieën er verbrandt worden. Spieren hebben 24 op 24 en 7 op 7 energie nodig. Meer spieren staat dus gelijk aan een sneller metabolisme.

Calorieverslindende sporten uitoefenen is meer calorieën verbranden
Kies sporten waar veel spieren moeten bij betrokken worden. Niet voor niets is hardlopen de beste sport als het aankomt op vet verbranden. Ook wandelen, joggen, fietsen en skeeleren zijn goede alternatieven. Fietsen is dan wel weer uitsluitend voor het onderlichaam, daar skeeleren duidelijk meer vergt van boven- en onderlichaam.

Hoe vaak mag ik sporten
Wel, er is een ongeschreven wet: hoe meer, hoe beter. Het spreekt voor zich dat tijdens het sporten calorieën worden verbrand. Hoe meer u sport, des te meer u er zult verbranden. Wees ook wel niet te overmoedig. Spierpijn en blessures kunnen optreden en het lichaam moet zich ook kunnen aanpassan aan de hoeveelheid lichaamsbeweging. Het is ook van belang dat u het proces gaat volhouden! Werk dus op eigen tempo.
Sporten betekent niet: “1 maal per dag een uur gaan lopen en de rest van de tijd in de zetel liggen’. Neen, zo werkt het niet. Alle kleine beetjes helpen. Wandelen en fietsen in plaats van rijden met de auto en trappen in plaats van de lift. U moet actief beginnen denken. Al deze kleine inspanningen zullen samen één grootse inspanning vormen.

Sporten qua intensiteit?
Af en toe is het eens nodig om eens voluit te gaan. Tijdens het lopen doet u er goed aan om eens een minuut alles te geven. Dit bevordert de vetverbranding.

Heb jij een saaie job aan een bureau?
Sommige personen hebben een passieve job. Deze doen er goed aan om af en toe eens een pauze te nemen en een korte wandeling te maken. Dit kan gedaan worden rond het bedrijf of in het bedrijf. Probeer ook af en toe de zithouding aan te passen.

Comments are closed.