afvallen en sporten – saai?

Afvallen en sporten gaan hand in hand samen. Velen beginnen reeds te huiveren bij het horen van het begrip ‘lichaamsbeweging’. Ze denken dat ze dan uren op een loopband of crosstrainer moeten staan om zo de nodige calorieën te verbranden. Ook de begrippen ‘saai’, ‘eentonig’ en ‘langzaam’ komen er aan te pas. Laat ons duidelijk zijn: men zou kunnen stellen dat sporten essentieel is bij het afvallen. Bij het uitvoeren van cardiosporten verbrand je op korte termijn veel calorieën en daar draait het nu eenmaal om bij het afslanken. Afslanken zonder te sporten kan ook – gewoon wat letten op de voeding. Maar dan het het wel wat trager en motiverend werkt het dus niet.

Het beste is om dagelijks wat meer lichaamsbeweging toe te voegen aan het leven. We hebben het niet over een loopband of een crosstrainer. Wandelen met de vriendin of de hond – auto wassen – huishouden doen en meer zijn in zekere zin ook een vorm van lichaamsbeweging. Bij het horen van sporten hoeft u niet steeds te denken aan die saaie sporten. Er bestaan zeker ook leuke alternatieven. Denk maar aan klimmen, hiking, bergwandelen of bergfietsen, roeien, paintball, mountainbiken, tennis, boksen en waarschijnlijk ook nog de sporten waar u nog nooit van hebt gehoord.

Sporten en afvallen gaan goed samen. Net daarom is het de bedoeling dat u een sport kiest dat bij u past. Op deze manier zult u de nodige motivatie vinden en is het ook gemakkelijker om vol te houden.

Hoe vaak moet ik dan sporten om af te vallen?
Dit is een algemene vraag. Er bestaat geen juist antwoord op. Actief zijn betekent niet iedere dag 45 minuten gaan lopen en de rest van de tijd rusten en slapen. Personen met een actieve job hebben een voordeel tegenover personen met een minder actieve job. 3 maal per week 45 minuten cardio doen met de bedoeling om vet te verbranden is het minimum. Als u echt wilt afslanken, dan kunt u dit natuurlijk makkelijk opdrijven naar dagelijks een portie sport.

Comments are closed.