metabolisme trainen doe je zo (niet)

Als je dit leest, dan is de kans behoorlijk groot dat je metabolisme er voor zorgt dat je niet veel kan eten alvorens de kilo’s er bijkomen. Misschien heb je last van een traag metabolisme. Dan ben je hier aan het juiste adres om je metabolisme te trainen.

Er zijn veel dingen die je kunt doen om je lichaam te stimuleren om op een efficiëntere manier vet te verbranden. Je moet gewoon weten hoe je (basaal) metabolisme werkt en hoe je de stofwisseling kunt trainen.

Metabolisme trainen? Zo moet het niet

Te weinig calorieën innemen
Enorm weinig eten resulteert in gewichtsverlies. Echter, in het begin is dit toch zo. Na een tijdje merkt je lichaam dat er iets mis is. Je bent namelijk aan het verhongeren. Het lichaam zal je proberen te helpen en de geconsumeerde voeding extreem snel omzetten in vet. Het hoeft geen betoog dat dit niet is wat we willen. Uiteindelijk zul je steeds minder en minder moeten eten om te blijven afvallen: zo goed als onmogelijk dus. Mannen: ga nooit onder de 1500 calorieën per dag. Vrouwen: ga nooit onder de 1200 calorieën per dag. Je lichaam heeft deze hoeveelheid calorieën nodig om te kunnen functioneren (ademhaling, vertering, bloedsomloop …). Eet dus genoeg en sla geen maaltijden over.

Metabolisme trainen: zo moet het dus wel

Spieren kweken
Meest doorslaggevende factor om een hoger metabolisch tarief te bereiken is door het kweken van spiermassa. Gezien het feit dat spierweefsel actief weefsel is, verbrandt het gedurende gans de dag calorieën. Vet is dan weer passief en verbrandt nauwelijks calorieën.

Wees actief
Eens een klein uurtje gaan sporten en het trainen van je metabolisme zit er weer op. Tijdens en vooral na de inspanning kan de snelheid van je stofwisseling met wel 30% stijgen.

Probeer intervaltraining

Eet gezond! Suiker en alcohol moet vermeden worden

En nog belangrijker … Motivatie is de sleutel tot succes
De beste resultaten behaal je nog steeds door te geloven in jezelf. Wil je afvallen en meer spieren kweken? Geloof dan in jezelf en onderneem actie. Begin met het verbranden van dat vet, ga gaan krachttrainen en probeer ondertussen ook je metabolisme te trainen.

Comments are closed.