plateau tijdens het afvallen

Indien je bezig bent met afvallen heb je waarschijnlijk ooit wel al eens een plateau meegemaakt. Met andere woorden: het afslanken stopt gewoon, ook al eet je nog evenveel en qua lichamelijke inspanningen is er niets veranderd. De verklaring van dit fenomeen is het volgende: het menselijk lichaam werkt hard om de energie-inname en de uitgave in evenwicht te houden. Het lichaam wil helemaal niet afvallen. In onderstaand artikel zullen we even de oorzaken van dergelijk kwaaltje bekijken. Natuurlijk reiken we ook oplossingen aan:

 


Potentieel probleem 1: Je neemt te weinig calorieën op?
Het lichaam heeft calorieën nodig om te functioneren. Neem te weinig calorieën op en het lichaam werkt niet meer naar behoren. De toestand van het lichaam verandert indien je te weinig eet. Opgenomen voedingsstoffen worden makkelijker omgezet naar puur lichaamsvet. Dit is nu net wat we niet willen … De oplossing? Niet te weinig eten. 500 à 700 calorieën onder je onderhoud eten is de limiet. Op deze manier werkt het lichaam, de stofwisseling, nog naar behoren.

Hoeveel calorieën heb jij nodig per dag? Bereken je basaal metabolisme en bereken ook hoeveel calorieën je verbrandt via de lichamelijke inspanning. Je bekomt een cijfer en dan moet je daar gewoon 500 à 700 van aftrekken. Dit is he aantal calorieën die je mag consumeren.

Potentieel probleem 2: Te weinig spiermassa?
Spiervezels verbranden veel meer (5 maal meer) calorieën dan vet. Indien je spiermassa verliest, betekent dit natuurlijk ook dat je basaal metabolisme vertraagt.
Gedurende de vele cardiovasculaire trainingen kan het zijn dat een klein deel van je spierweefsel wordt verbrand. Het is dus nodig om deze spieren bij te kweken aan de hand van krachttraining. Tijdens het proces van afslanken is krachttrainen dus zeker een niet te onderschatten factor.

Potentieel probleem 3: Gewichtsverlies?
Wat? Maar dit is nu precies mijn doelstelling! Je weegt minder en dus is het ook moeilijker om calorieën te verbranden. Een verlies van zal leiden tot een verminderde energiebehoefte.

We hebben reeds 3 mogelijke oorzaken beschreven waarom jij misschien moeilijker kan afvallen. Klik hier voor nog 3 mogelijke verklaringen.

 

 

Comments are closed.