sporten en calorieën verbranden

Lichamelijke beweging is een doorslaggevende factor bij het afvallen. Door het uitoefenen van cardiovasculaire beweging verbrand je veel calorieën. Daar draait het toch allemaal om? Het consumeren en verbranden van die calorieën!

Wat voor activiteit je ook uitoefent, het is belangrijk om dit regelmatig te doen. De meeste dagen van de week zou je 30 tot 60 minuten moeten lopen, fietsen, joggen, roeien, … . Kies voor een gemiddelde intensiteit (verhoogde hartslag en ademhaling + zweten zijn de kenmerken). In onderstaande tabel staan de meest bekende vormen van cardio. Telkens is ook te zien hoeveel calorieën er worden verbrand indien de sport een uur wordt uitgeoefend. Dit dient enkel en alleen als richtlijn. Het spreekt voor zich dat vele factoren (leeftijd, adaptatie van het lichaam, intensiteit, gewicht, geslacht, ..) inspelen op de vetverbranding.

Activiteit (1 uur)

Gewicht van de persoon en het aantal verbrande calorieën

 

73 kilogram

90 kilogram

110 kilogram

Aerobics, hoge impact

511

637

763

Aerobics, lage impact

365

455

545

Aerobics, water

292

364

436

Backpacking (trektocht met rugzak)

511

637

763

Basketbal

584

728

872

Fietsen (16 km/u)

292

364

436

Bowling

219

273

327

Kanoën

256

319

382

Dancing, ballroom

219

273

327

Hiking

438

546

654

Ijsschaatsen

511

637

763

Joggen (8 km/u)

584

728

872

Rolschaatsen

913

1,138

1,363

Touwtje springen

730

910

1,090

Roeien (stationair)

511

637

763

Lopen (12 – 13 km/u)

986

1,229

1,472

Skiën , cross-country

511

637

763

Skiën , downhill

365

455

545

Skiën , water

438

546

654

Baseval – softbal

365

455

545

Loopband

657

819

981

Baantjes zwemmen

511

637

763

Tae kwon do

730

910

1,090

Tai chi

292

364

436

Tennis, singles

584

728

872

Volleyball

292

364

436

Wandelen (3 km/u)

183

228

273

Wandelen (4 km/u)

277

346

414

Trainen met gewichten

219

273

327

 

Rolschaatsen, lopen en vechtsporten zijn dus het meest aangewezen als het op calorieën verbranden aankomt. Dit is net de reden waarom velen een loopband of crosstrainer in huis halen. Met een uurtje sporten op deze toestellen kun je al gauw 800-1000 calorieën verbranden.

Comments are closed.