afvallen lukt niet meer

We zagen reeds 3 mogelijke verklaringen waarom het afvallen plots niet meer wou lukken. In onderstaand verslag bespreken we nog 2 mogelijke verklaringen voor een plateau. Een plateau kan als volgt omschreven worden: om de één of andere reden ben je gestopt met afvallen. Alhoewel je niet gestopt bent met sporten en nog steeds gezond en voldoende eet.

 

Potentieel probleem 4: efficiëntie en gewenning

Hoe meer je iets doen, hoe beter je het kunt uitvoeren. Je lichaam zal na een tijd beter presteren en dan zullen er daadwerkelijk ook minder calorieën worden verbruikt. Getrainde atleten (profvoetballers, duurlopers) verbranden vaak minder calorieën dan ongetrainde. Een beginnend loper zal het in het begin moeilijk hebben om 5 kilometer af te leggen. Na verloop van tijd adapteert je lichaam en zijn die 5 kilometer een makkie. Pauzes moeten niet meer genomen worden en in plaats van 40 minuten, loop je die afstand nu in 25 minuten. Het lichaam paste zich aan en nu verloopt alles makkelijker.

Oplossing:
Niet wennen aan de oefening. Concentreer je op ingrijpende veranderingen. Probeer nieuwe activiteiten uit en wissel regelmatig af.

 
Potentieel probleem 5: Je bent te ijverig?

 

Net als het opnemen van te weinig calorieën, is het ook mogelijk om een te veel calorieën te verbanden. Te veel Lichaamsbeweging is ook niet goed. Ik herhaal: het lichaam heeft een minimum aan calorieën nodig om normaal te functioneren. Veel rusten en niet te ijverig te werk gaan is de boodschap.

We zagen reeds 5 mogelijke oorzaken van een zogenaamde ‘Plateau’. Het is aangeraden om eens te laten bereken hoeveel calorieën jij juist nodig hebt per dag. Aan de hand van dit getal is het dan mogelijk om uit te reken hoeveel calorieën je per dag mag consumeren (500 à 700 calorieën onder het onderhoud – indien je wilt afslanken natuurlijk).

Comments are closed.