overgewicht en obesitas – oorzaken en gevolgen

Mensen die lijden aan obesitas (BMI + 30) of overgewicht (BMI + 25) consumeren meer calorieën dan dat ze verbruiken. Een calorie is een eenheid van energie, aanwezig in zowat alle voedingsmiddelen. Je lichaam heeft deze energie nodig om te functioneren, om actief te zijn. Echter, indien je het lichaam voorziet van een overschot aan energie, dan is overgewicht een feit. In een later stadium kan dit zelf obesitas zijn.

Vele factoren spelen een rol bij overgewicht, alsook:

• gedrag, zoals het eten van te veel calorieën of niet voldoende fysieke activiteit
• Milieu en cultuur
• Genen

In de Westerse wereld kan men ook nog eens volgende oorzaken formuleren:

• De porties worden groter
• Weinig tijd om te sporten en gezonde maaltijden klaar te maken
• Het gebruik van wagens – ook voor korte afstanden.

Wat zijn de gevolgen voor de gezondheid van overgewicht of obesitas?

Het risico verhogen van:

• hartziekte
• Beroerte
• Type 2 diabetes
• Hoge bloeddruk
• ademhalingsproblemen
• Artrose
• Problemen met de galblaas
• Sommige vormen van kanker
• Problemen in verband met de zwangerschap

Wat is de beste manier voor mij om gewicht te verliezen?

 

De beste manier om gewicht te verliezen is het verbruiken van  meer calorieën. Meer bewegen en gezonder eten zijn 2 niet te onderschatten factoren. Onder gezonder eten verstaan we: meer water drinken, volkoren producten eten, natuurlijke producten, veel groenten en fruit, vis en kip/kalkoen zeker niet vergeten. Frisdranken en snoep zijn dan weer uit den boze. Sporten is ook een goede manier om calorieën te verbranden. Een uur lopen en er zijn al gauw meer dan 500 calorieën verbrand.

Tips bij het afvallen:

1- Haast en spoed is zelden goed. Per week is het goed om 1 à kilo af te vallen.
2 – Fysieke activiteit: wekelijks 3 x gaan sporten. Lopen, fietsen en wandelen zijn makkelijke sporten. Probeer het minstens 45 minuten vol te houden.

3 – Vergeet cola en andere calorierijke frisdranken. Vanaf heden drink je water, vers geperst vruchtensap en af en toe eens een cola light.

4 – Geloof in jezelf en wees gemotiveerd.



 

Comments are closed.