hardlopen ideaal om calorieën te verbranden

Tijdens het afvallen is lichaamsbeweging een niet te onderschatten factor. Gedurende de inspanning worden tal van calorieën verbrand en bijgevolg zal ook het hardnekkige vet verdwijnen. Natuurlijk wil de persoon efficiënt te werk gaan en zo rap mogelijk afvallen. Er zijn inderdaad bepaalde sporten die veel meer energie vragen en bijgevolg dus ook efficiënter omspringen met energie. Hardlopen en skaten staan bovenaan het lijstje als het aankomt op de hoeveelheid energie die wordt verbruikt gedurende de inspanning. Beiden zullen een kleine 1000 calorieën verbranden per uur. Natuurlijk zijn er nog tal van andere alternatieven …

Een halve kilogram bevat ongeveer 4000 calorieën. Afvallen kan op drie manier (eten onder behoefte). Minder eten, lichamelijke beweging of een combinatie van deze twee. Minder eten en meer lichaamsbeweging is de beste oplossing. Indien je per dag 200 calorieën minder eet dan dat je lichaam nodig heeft en daarbovenop ook nog eens ongeveer 350 calorieën verbrandt gedurende het sport, dan slank je iedere week een halve kilogram af (550 x 7 = 3850 = ongeveer een halve kilogram). Ga niet overhaast te werk … een verschil van 500 is echt het maximum.

Onderstaande tabel geeft een overzicht weer van sporten die veel calorieën verbranden en dus zeker nuttig zijn gedurende het afvallen. Onderstaande tabel kan dienen als een indicatie. Men baseert zich op een mannelijk persoon van 73 kilogram met een normaal postuur. Het spreekt voor zich dat vele factoren deze waarden kunnen beïnvloeden: gewicht van de persoon – de intensiteit – de hoeveelheid spiermassa van de sporter – de adaptatie van het lichaam – … Het beste is om je niet te beperken tot één sport. Je lichaam houdt van variatie en verrassingen. Indien je lichaam weet wat er zal komen, dan kan het zich voorbereiden en dan zullen minder calorieën worden verbrand.

 

  1. 980 Hardlopen tegen ongeveer 13 km/h
  2. 913 Skaten
  3. 730 Taekwondo
  4. 730 Touwtje springen
  5. 657 Steppen
  6. 580 Joggen tegen 8 km/h
  7. 510 Backpacken
  8. 510 Squashen
  9. 510 Skiën
  10. 510 Aerobics

 

Comments are closed.