calorieën tellen wel bij het afslanken

Inzake het proces van afvallen spelen calorieën de  belangrijkste rol. Het principe van afslanken is vrij simpel: je lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid calorieën nodig om te kunnen functioneren (wordt ook wel het basaal metabolisme genoemd). Ook dankzij lichamelijke inspanningen; zelf gewoon staan, zitten, wandelen, … worden calorieën verbrand. Om één kilogram af te slanken hoef je ongeveer 7000 calorieën minder te consumeren dan dat je lichaam nodig heeft (basaal metabolisme + inspanning).

Artsen raden aan om alles op zijn tijd te doen. Jezelf uithongeren is niet de meest effectieve methode. 0.5 à 1 kilogram per week afslanken is een realistische doelstelling. Iedere dag de calorie-inname met 300 verminderen en dankzij de lichamelijke activiteit ook nog eens 200 calorieën per dag verbranden. Via deze weg ‘spaar’ je dus ongeveer 500 calorieën per dag. Genoeg om een halve kilogram per week af te vallen. Deze methode werkt en is uitermate effectief. Naderhand komen de verloren kilootjes er niet meer bij (bij hongerdiëten kan dit wel eens anders uitlopen).

Wil je wel eens weten wat je moet doen om 100 calorieën te verbranden?
10 minuten touwtje springen, 10 minuten fietsen (matig tempo – 18 km/ u), 10 minuten gewichtstraining, 15 minuten wandelen, 35 minuten stofzuigen.

Comments are closed.