lichaamsvet verminderen

Lichaamsvet verminderen is de doelstelling als men over afvallen spreekt. Het verliezen van gewicht kan op vele manieren. Men kan vocht verliezen en spieren (denk maar aan de hongerdiëten). De bedoeling is dus om vetweefsel te verbranden. De manier om vet te verbranden is dankzij cardiovasculaire training, sporten dus. Na een tijdje sporten zoekt het lichaam nieuwe energie. Vetreserves zijn plaatsen waar overtollig energie wordt opgeslagen en bijgevolg zal het lichaam deze aanspreken bij het sporten. Men kan natuurlijk ook de cardio op verschillende manieren uitvoeren. Enerzijds kan men cardiosessies van 45 minuten hanteren. 45 à 60 minuten trainen (lopen, fietsen, ..) op 75% van de maximale hartslag (over het algemeen 220 – leeftijd). Natuurlijk kan men ook de HIIT (High Intensy Interval training) uitvoeren. Flinke uitbarstingen van energie afwisselen met rustperiodes. Bij dit soort van cardio zou men meer calorieën verbranden dankzij de afterburn, dankzij het versnelde metabolisme na de training.

Ook krachttraining kan helpen bij het verminderen van het lichaamsvet. Krachttraining zal niet rechtstreeks zorgen dat er vet wordt verbrand, wel dat er spieren worden gekweekt. En het zijn die spieren dat energie nodig hebben. Spierweefsel verbruikt veel meer energie dan vetweefsel en bijgevolg zal een persoon met meer spiermassa dan ook meer calorieën mogen verbruiken.

De derde factor om het lichaamsvet te verminderen is door te letten op de voeding. Simpelweg wat minder energie consumeren da nnodig en wederom zal het lichaam energie uit de vetreserves halen. Bij deze kan men dus stellen dat afvallen zonder sporten eigenlijk wel kan. Het zal niet rap gaan, maar langzaam is net zo goed.

Vermindering van het lichaamsvet kan het best gemeten worden door een erkend arts. Vetpercentagemeter is een complex instrument en fouten zijn rap gemaakt. De beste indicator is nog altijd de spiegel! Verdwijnen die irritante zwembandjes? Dan bent u op de goede weg.

Comments are closed.