vet verbranden en hartslag

Er is al veel literatuur verschenen in verband met de hartslag bij het verbranden van vet. De ene specialist beweert dat trainen op een lage Intensiviteit wonderen doen. Een andere beweert dan weer dat een hogere variant beter is. In een eerder geschreven artikel werd al gesuggereerd dat trainen op 60 à 70% van de maxiamele hartslag ideaal is. Echter, een ander wetenschappelijk heeft het dan weer over 55 à 65%, en dit is aanzienlijk lager dan de vooropgestelde 70%. Vet verbranden zou dus ideaal worden gestimuleerd indien het hart niet te veel overbelast wordt. De hatslag bevindt zich dan op ongeveer 60% van de maximale hartslag (MHF voor maximum heart frequency).

De vraag is natuurlijk, wat is mijn maximale hartslag? Sportscholen en artsen kunnen deze vraag nauwkeurig behandelen. Een ruwe schatting om uw maximale hartslag vast te stellen is volgende: 220 – uw leeftijd. Een man van 40 jaar heeft dus een maximale hartslag van 180 (220 – 40) – oftewel 180 sslagen per minuut. Als men alle regels naleeft, dan zou deze men het meeste vet verbranden als hij traint op ongeveer 60% van zijn maximale hartslag, ongeveer 110 slagen per minuut.

110 slagen treedt vaak op bij het wandelen.

Ikzelf geloof niet echt in de ‘hartslagrage’. Het kan best zijn dat u meer vet verbrand, maar het verschil is in mijn ogen marginaal. Als ik een uur loop aan 90% van mijn hartslah, vraag ik enorm veel van mijn lichaam. Ik zal meer calorieën verbranden dan wanneer ik aan 55% train. Een deel zal afkomstig zijn van vet, een zeer klein deel van spieren en nog een ander deel van andere energiebronnen. In eerste instantie is het belangrijk dat u bengint met sporten. Ideale hartslag, ademen door de neus of mond, … Dat zijn allemaal bijkomstige vragen.

Comments are closed.