cardiotraining de manier om vet te verbranden

Vet verbranden aan de lopende band? Wel, daar hebben we cardio voor. Cardiotraining slaat op cardiovasculaire training. Deze soort van sport zorgt voor een verhoging van de hartslag. We doelen dan op: fietsen, lopen, wandelen, joggen, rolschaatsen, roeien, zwemmen, klimmen, … en nog veel meer.

Ideale hartslag – de vetverbrandingszone

Naarmate de tijd vordert en u meer en meer gespecialiseerd raak in cardiotraining zult u ook in aanraking komen met de termen ‘vetverbrandingszone’ en ‘ideale hartslag’. Het slaat terug op het volgende: wat moet mijn hartslag zijn op efficiënt vet te verbranden? Wel, hier bestaat geen antwoord op. We kunnen enkel en alleen volgende richtlijn meegeven: op 60 à 70 procent van de maximale hartslag (220-leeftijd). Echter, dit is enkel en alleen een veralgemening. Bepaalde onderzoekers menen zelf dat het beter is om op 70 à 80% van de maximale hartslag te trainen. Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Verhoogde hartslag en  zweten zijn goede symptomen.

Hoe vaak aan cardiotraining doen?

Wederom een moeilijke vraag. Velen menen dat u minimum 3 à 4 keer per week een uur moet doen aan cardiotraining. Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon? Hoe graag wilt u afvallen en hoeveel kilo’s moeten er verdwijnen? Het is ook perfect mogelijk om iedere dag 2 uur aan cardiotraining te doen. Op deze manier worden er dus  enorm veel calorieën verbrand. Het hangt dus af van vele factoren.

Voordelen van cardiotraining

Verbranden van calorieën en vet – minder kans op hart- en vaatziekten.
Verhogen van de longcapacitiet en je krijgt er ook een beter conditie door.

Comments are closed.