diëten en metabolisme

Verrassend genoeg zal het extreem beperken van de calorie-inname het afvallen niet bevorderen. Laten we even kijken waarom:

Waarom is een extreem lage calorie-inname niet bevorderlijk als men wil afvallen?

Je lichaam gaat in een soort van ‘hongermodus’. Dankzij dit mechanisme wordt het lichaam superefficiënt. Indien er te weinig calorieën worden geconsumeerd, dan zal het lichaam ergens anders energie moeten halen. Dit wil zeggen dat er spiermassa wordt verbrand. Bijgevolg zal ons metabolisme vertragen. Dankzij die ‘hongermodus’ treedt ook het volgende op: ingenomen calorieën worden kost wat kost behouden en razendsnel omgezet naar vet. Meer vet, minder spieren en een trager metabolisme dankzij dergelijke diëten … Leuk is anders.

Dus hoeveel calorieën moet ik consumeren om de ‘hongermodus’ te vermijden?

Helaas is er geen enkel antwoord op deze vraag. De werking van het metabolisme verschilt van persoon tot persoon. Als algemene regel geldt dat de meeste voedingsdeskundigen aanraden om nooit onder 1,000-1,200 calorieën per dag te gaan. Natuurlijk moet je ook wel beseffen dat de ‘hongermodus’ niet van de ene op de andere dag ontstaat. Incidenteel eens extreem weinig calorieën consumeren kan geen kwaad. Indien het een lange tijd aanhoudt, dan zijn de gevolgen niet te onderschatten.

Wat is het verband tussen spieren en metabolisme?

De metabolische graad – de snelheid waarmee het lichaam de calorieën verbrandt – wordt mede bepaald door de hoeveelheid spieren die een persoon bezit. Over het algemeen geldt volgende regel: hoe meer spier iemand heeft, hoe hoger het metabolische tarief. Redelijkerwijs zal iemand met minder spieren een lager metabolisch tarief hebben. Dit verklaart waarom mannen een snellere stofwisseling hebben dan vrouwen en waarom een twintiger een beter metabolisme heeft dan een bejaarde. Inzake het afvallen is het belangrijk om te weten dat spierweefsel veel meer calorieën verbrandt dan vet. Tijdens het diëten moet men dus onze spiermassa beschermen.

Kan ik het verlies van spieren beperken tijdens het diëten?

Terwijl aerobe activiteiten zoals joggen, zwemmen en wandelen je zullen helpen bij de vetverbranding, kan krachttraining helpen bij het kweken van spiermassa. Een halve kilo spiermassa verbruikt per dag ongeveer 50 calorieën per dag. 5 kilogram meer spieren resulteert dus in een extra verbruik van 500 calorieën per dag – zonder dat je iets hoeft te doen. Natuurlijk moet je wel eerst de spieren kweken.

Comments are closed.